Trójkąt uczestnictwa, czyli o tym, że młodzieży się chce!

Trójkąt uczestnictwa, czyli o tym, że młodzieży się chce!

Nie ukrywam, że ten tekst powstaje pod wpływem emocji. W mojej bibliotece właśnie ruszyła Strefa M2 – efekt projektu „Strefy Innowacji”, młodzieżowe miejsce w bibliotece, przestrzeń spotkań, zabawy, rozwoju. O tym, czym dokładnie jest M2 przeczytacie na stronie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaśle i sprawdzicie na fanpage’u prowadzonym przez „streferów”, będzie też pewnie okazja napisać więcej na podsumowanie „Stref Innowacji”. Teraz natomiast chcę napisać o tym, skąd tyle dobrych emocji we mnie wzbudza młodzieżowa strefa i co sprawiło, że wszystko w projekcie zadziałało.

A więc skąd tyle dobrych emocji: Strefa M2 to piątkowe młodzieżowe popołudnia w bibliotece. Zespół Strefy to kilkunastu wolontariuszy – gimnazjalistów i licealistów i kilku bibliotekarzy, którzy razem pracowali nad tym, czym ma być M2. Impreza otwierająca Strefę to wynik pomysłów, spotkań i współpracy, przy czym rola bibliotekarzy w całej palecie ról do obsadzenia była bardzo drugoplanowa. Wszystko, począwszy od wizji, przez projekty graficzne, listy gości, oprawy artystycznej, aż po gadżety w autorskiej fotobudce, stworzyli sami Streferzy. My tylko odbieraliśmy listy potrzebnych materiałów, ogarnialiśmy formalne kontakty, czuwaliśmy nad harmonogramami, drukowaliśmy zaproszenia. I wystrzeliliśmy konfetti na wiwat.

A teraz o trzech słowach, które sprawiły, że po raz kolejny przekonałam się, że młodzież jest zaangażowana, aktywna, uczestnicząca i w ogóle najlepsza:

WYZWANIE: to ono jest bodźcem do uczestnictwa. To wszystkie sprawy, które dla młodych ludzi są ważne, atrakcyjne, potrzebne. To zauważenie, że jest jakieś pole do działania, jakaś luka, którą oni mogą zapełnić, zmiana, której mogą dokonać. Ważne, żeby było to wyzwanie osiągalne, ale też nie za łatwe, bo łatwe wyzwania to w sumie żadne wyzwania. I ważne, żeby to było wyzwanie młodzieży, a nie (tylko) wyzwanie osób pracujących z młodzieżą. W przypadku M2 wyzwaniem było stworzenie miejsca dla młodzieży, którego nie było dotąd w instytucji, którego właściwie nie było w mieście. Wyzwanie ważne zarówno dla biblioteki, jak i dla młodych ludzi, wymagające, ale dzięki sprzyjającej okoliczności projektu „Strefy Innowacji” – do zrealizowania.

MOŻLIWOŚCI: to wiedza, umiejętności, doświadczenia, intuicja, znajomość określonych strategii, by sprostać danemu wyzwaniu. Młodzież musi czuć, że wykorzystując swoje możliwości może coś zmienić. Poczucie wykorzystania własnych możliwości wpływa na poziom zaangażowania i zwiększa korzyści z podjęcia wyzwania.

W trakcie „Stref Innowacji” cała nasza strefowa ekipa wzięła udział w warsztatach „Kreatywnej Kawiarenki”, podczas których wspólnie z Magdą Latuch z Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” odkrywaliśmy swoje zasoby, rozmawialiśmy o naszych zainteresowaniach i umiejętnościach, znajdowaliśmy we własnym gronie ekspertów od tego, co dla nas ważne. Dzięki temu obsadzenie ról na otwarcie M2, tak ważnych jak dance starter, inspektor gadżet, sejfer, konferansjer czy fotograf było proste i trafne.

POWIĄZANIA: to wsparcie instytucji, organizacji, osób. To zaplecze techniczne i pogotowie ratunkowe. To ono sprawia, że młodzi ludzie mają poczucie bezpieczeństwa i wiedzą, że nie zostaną sami w działaniu. To także sieci instytucji, które można wykorzystać w danym działaniu. TOnajwiększa rola osób pracujących z młodzieżą.

Podczas prac nad Strefą M2 te powiązania to między innymi nasze (bibliotekarzy) czuwanie nad terminami spotkań i pilnowanie deadline’ów, to szukanie połączeń pomiędzy kompetencjami i potrzebami uczestniczących osób, to nawiązanie współpracy z Magdą, najlepszą latającą animatorką pod słońcem, to kontakty z mediami, urzędami itp. To wreszcie wspomniane konfetti.

I to te trzy słowa składają się na UCZESTNICTWO. Tworzą najważniejszy dla mnie schemat w pracy z młodzieżą, a jakby się głębiej zastanowić, ważny w pracy zespołowej w ogóle – TRÓJKĄT UCZESTNICTWA. Oczywiście nie wymyśliłam go sama. Poznałam go dzięki programowi „Młodzież w działaniu” i Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu. Kieruję się nim w każdym młodzieżowym projekcie, który współtworzę, a publikacja, w której został opisany – „Uczestnictwo młodzieży” – jest dla mnie wciąż na szczycie listy najważniejszych książek do pracy. Czytelna, treściwa i całkowicie dostępna. Polecam!

collage_uczestnictwo

I nieustannie pozostaję w zachwycie i dumie, że mam zaszczyt pracować z najlepszą młodzieżą pod słońcem 🙂

Facebookpinterestmail