10 internetowych narzędzi przydatnych w pracy

10 internetowych narzędzi przydatnych w pracy

Piękne i darmowe szablony plakatów, zaproszeń czy wizytówek, zdjęcia w dobrej rozdzielczości i na licencji creative commons, sprytne narzędzie do przesyłania plików, które „nie mieszczą” się w mailu – w Internecie znajdziemy mnóstwo przydatnych narzędzi. Przedstawiam 10, z których korzystam regularnie i bez których nie wyobrażam sobie pracy, nie tylko bibliotekarza!

1. PEXELS

Jeżeli potrzebujesz ładnych i dobrej jakości zdjęć – Pexels jest dla Ciebie. O tym co dokładnie w nim znajdziemy i jak z niego korzystać pisałam między innymi w tym poście, oraz opowiadałam podczas webinarium „10 narzędzi” Doroty Kostowskiej. 

W Internecie jest sporo miejsc z zbiorami zdjęć na wolnych licencjach. Dlaczego więc akurat Pexels? Przede wszystkimi dostępne tu zdjęcia są w bardzo dobrej rozdzielczości i zwyczajnie – ładne! Dodatkowo – możemy je wyszukiwać je na różne sposoby. Z jednej strony w bardzo prosty sposób – wpisując słowo-klucz w intuicyjną przeglądarką, z drugiej określając szczegóły, np. kolor zdjęcia. Zatem Pexels jest narzędziem uniwersalnym i „obowiązkowym” – naprawdę warto wpisać go w swoją narzędziową ściągawkę 🙂

2. PIXLR

Podstawowa obróbka zdjęć (przycięcie, retusz, rozjaśnienie, zmiana rozmiaru itd.), dodanie napisów, ramek i filtrów czy stworzenie kolaży – wszystko to oferuje Pixlr. Ciekawą funkcjonalnością tego narzędzia są opcje ozdabiania zdjęć związane np. z daną porą roku czy obchodzonymi akurat uroczystościami – program udostępnia filtry i ozdoby tematyczne, np. związane z Walentynkami, Bożym Narodzeniem czy Halloween.

O tym jak wykorzystywać Pixlr w promocji i co można dzięki niemu stworzyć sprawdzicie między innymi tu.

3. CANVA

Absolutne must know każdego kto chce szybko i bezkosztowo stworzyć piękny plakat, zaproszenie na wydarzenie czy grafikę w social media. O zaletach Canvy i tym, co można w niej przygotować przeczytacie np. w poście Cztery wesela i Canva lub tutaj. Od tego czasu Canva zmieniła się… na plus!

Wśród jej nowych funkcjonalności znajdziecie między innymi opcje przygotowania logo, oraz co ważne – od pewnego czasu jest dostępna również w języki polskim. A przygotowanie w niej np. takiej grafiki – trwa około 5 minut 🙂

10

4. TAGXEDO

Intuicyjne narzędzie, w którym stworzycie chmury słów. Wystarczy wpisać słowa (przycisk Load), wybrać kolorystykę (przycisk Theme), wybrać kształt (przycisk Shape) i gotowe! Tagxedo posiada również ciekawą funkcję tworzenia chmur słów w wybranym przez nas kształcie – w zakładce Shape, należy wybrać Add Image lub Add Words. Gotowe chmury słów mogą posłużyć jako np. grafika do social media czy zdjęcie urozmaicające prezentację.

sss

5. POLONA TYPO

Polona Typo to projekt Biblioteki Narodowej, świetna (i prosta!) aplikacja, której celem jest promocja zbiorów biblioteki cyfrowej Polona. Zasada działania jest bardzo prosta – wpisujemy dowolny tekst i klikamy „stwórz swoje typo”. Używając dostępnych pod tekstem przycisków – możemy zmieniać układ liter lub wgrywać nowe. Cała zabawa polega na tym, że napisy są komponowane z liter z książek, plakatów czy map z ostatnich 500 lat!

To, co przygotujemy w Polonie, możemy wykorzystać na wiele sposobów – jako zdjęcie w tle na fanpage, cykl zdjęć z których przygotujemy kolaż, a gdy mamy nieco więcej czasu – możemy zdjęcia napisów połączyć w prostą animację poklatkową:

6. WE TRASNFER 

Jeżeli choć raz zmierzyliście się z problem maili, które „wracały” ponieważ miały zbyt wiele załączników – koniecznie powinniście zacząć korzystać z We Transfer. Bezpłatne i intuicyjne w obsłudze narzędzie bardzo usprawnia pracę – możemy przesyłać w nim materiały do 2 GB.

Wybieramy plik, który chcemy przesłać (Add files), wpisujemy adres osoby do której wysyłamy wiadomość (Friend’s email), nasz adres (Your email) i gotowe.

7. GRUPY NA FACEBOOKU

Okazuje się, że Facebook może być świetnym miejscem wymiany dobrych praktyk, szukania inspiracji, pytań i odpowiedzi. Coraz częściej też – miejscem pracy. Dlatego wśród „narzędzi” z których korzystam na co dzień i które polecam są tematyczne grupy na Facebooku

Wciąż chętnie udzielam się i czerpie inspirację z grup związanych z bibliotekami, np. Tablet Masterzy czy Biblio. Często zaglądam również do grupy Wszystkiego Kreatywnego – rewelacyjnie prowadzonej przez Paulinę Pamułę, do kultowej Skuteczny fanapge i reklama w social media  czy Biznes, blogowanie i marketing dla kreatywnych kobiet.

8. EDUKACJA MEDIALNA

Nieodzowne narzędzie każdego bibliotekarza czy nauczyciela – który chciałby wdrożyć w swojej instytucji program edukacji medialnej czy przeprowadzić jedne, okazjonalne zajęcia. Znajdziemy tu gotowe scenariusze zajęć np. z kreatywnego korzystania z mediów, korzystania z informacji, języka mediów oraz dodatkowo – materiały do edukacji varsavianistycznej i filmowej.

9. LEGALNA KULTURA

Legalna Kultura to Fundacja i szereg kampanii społecznych, mających na celu promowanie twórczego i zgodnego z prawem korzystania z dóbr kultury, ale też olbrzymia baza legalnych źródeł np. filmów, książek, muzeów oraz specjalna strefa edukacji. Właśnie z tych dwóch „funkcjonalności” – Legalne Źródła oraz Strefa Edukacji – korzystam najczęściej. Bibliotekarzom i nauczycielom szczególnie przypadnie do gustu Strefa Edukacji, gdzie znajdziemy gotowe scenariusze lekcji. Ja najbardziej polecam scenariusze warsztatów filmowych z cyklu Otwarte Drzwi do Kultury.

10. CZYTAM SOBIE 

Czytam sobie to akcja promująca czytelnictwo, a jednoczenie baza świetnych materiałów do pobrania. „Obowiązkowe” narzędzie każdego bibliotekarza czy edukatora, zwłaszcza pracującego z młodszymi dziećmi.

Klikając w zakładkę Przyłącz się lub do Do pobrania, możemy bezpłatnie skorzystać z scenariuszy zajęć, oraz pięknych zakładek, zawieszek na drzwi czy odznak czytelniczych. 

Lista 10 narzędzi powstała z myślą o warsztatach dla bibliotekarzy, ale jestem niemal pewna, że dobrze sprawdzą się w pracy, każdego kto pracuje kreatywnie! Skorzystacie? A może już korzystacie? Dajcie znać w komentarzach!

Facebookpinterestmail